diumenge, 12 de març del 2006

Madrid i el fenòmen del sensesostrisme



M'he estat aquest cap de setmana a la Comunitat de Madrid, on hi vaig de tant en tant per revisar els meus treballs doctorals, o per a participar en alguna jornada sobre migracions i exclusions socials.

Aquest cop m'ha sorprès de veure per la vila de Madrid a tant "sense sostre", no parlem d'indigents, ni de bagabunds, que són un altre substrat en l'exclusió social, parlo de persones que conformen el que ja els estudis estableixen com una classe: el sensesostrisme, una situació social d'exclusió que fins i tot a hores que podriem veure com a anormals, per aquests tipus de situacions, com poden ser les 21:00 h. per exemple, hi podem veure munions de persones, prenent possessió de les seves "llars", entrades de comerços, botigues , caixers de bancs , etc., això fa que pensar, i molt, creieume, el sensesostrisme es fa evident.

En una de les jornades en les que vaig participar, ens vem plantejar com s'ha produït aquest increment i com una molt bona part, que alguns estudis xifren ja en més del 60% correspon a persones immigrades. Ara per ara és una situació que afecta només a ciutats grans: Madrid, Barcelona o València, però és un fet sobre el que no podem tancar els ulls i fer com si no hi fos, perquè s'ha fet, sens dubte, evident.


Espero que les esferes polítiques tinguin en compte els estudis que politòlegs i sociòlegs estem fent i que abasten quelcom més que els tòpics i típics estudis migratoris, perquè es plantegen des de la perspectiva del fluxos migratoris i l'exclusió social, i ja resulta tot massa evident com per a negar-ne l'existència i permetre que siguin invisibles, tot i que al no tenir papers molts d'ells, no existeixen certament a ulls de l'administració.

I sisplau que tothom canvii el xip, això no és un problema, és un fenòmen al que cal implementar polítiques públiques, valentes i decicides, abans no ens exploti el tema als "morros" literalment i perdoneume la sinceritat, perquè estic convençut que a pocs polítics interessarà el tema, és una "patata calenta" i resulta més fàcil incitar a la xenofòbia cultural o ètnica.

em permetreu que no insereixi cap fotografia en aquest post, per respecte als nostres conciutadans en situació d'exclusió, perquè demà podem ser tu o jo.