divendres, 28 d’abril del 2006

Ara fa 1.295 anys




La majoria dels meus amics i col.legues, ha referenciat als seus blogs la "revolta dels clavells" de Portugal, que el 25 d'abril de 1974 tenia lloc. A mi, però malgrat la significació democràtica del fet portuguès, m'interessa recordar com es commemoren 1295 des que un 27 d'abril del 711, les tropes berebers de Tariq Ibn Ziyad i Musa Ibn Nusair, desembarquen a Gibraltar i comencen la conquesta musulmana de la península ibèrica.

Una conquesta, no ho oblidem, que ens va portar a conèixer els antics grecs, de la mà dels estudiosos àrabs, després va venir la foscor de l'edat mitjana, la que alguns tan ensalcen perquè els representa un model imperial a emular.

Aquesta efemèrida serveix per recordar noms com els de Ibn Hazem en poesia, Ibn Khaldun en història, Ibn Rusd (Averroes) en filosofia, Abul Casis en medicina, Ibn Al-Baytar en botànica, Abbas Ibn Firnas en matemàtica, i tants d'altres i jo per la meva part recordo als meus ancestres els Ibn Al Baladi.

Salam alei cum.

A la imatge podeu veure la estàtua dedicada a Ibn Rusd, Averroes (1126-1198) Tot i que fou un important filòsof original, és més conegut pels seus comentaris a l'obra d'Aristòtil, potser per haver estat a través d'ell com va passar l'obra aristotèlica a la cultura de la Europa Occidental. Va arribar a afirmar que "cap dels que han vingut després d'Aristòtil fins als nostres dies, és a dir, durant 1500 anys, ha pogut aportar res digne de ser esmentat a tot allò que ell digué. És quelcom veritablement meravellós que tot això es trobi en un sol home".