Des de les diferents
disciplines del saber, s’entrar en valorar, en definir la democràcia, sense
entra en considerar allò que és substancialment democràcia, més enllà del
sistema mateix liberal-democràtic amb el que es tendeix a confondre.
Valorar els models de democràcia existents, com a sistema és fonamentalment un error, doncs la tendència interpretativa no acostuma a anar més enllà del procés d’elecció i/o designació, no va més enllà de la literalitat del concepte o de la seva etimologia, doncs una interpretació conceptual de la democràcia, com aital, va o ha d’anar, més enllà de la literalitat mateixa, de la etimologia mateixa i fins i tot en ella, on tendeix a reduir-se el concepte demós amb poble quan en realitat va més enllà si tenim en compte el sentit que aquest òrgan tenia en la eclesia grega, tal com la reunió de les famílies, dels seus clans, a través dels seus representants; a distància, doncs, de la interpretació a l’ús, a banda, cal incorporar valors, principis i axiomes que conformen una manera de fer, de ser, d’estar, de gestionar el poder, però també d’interpretar la societat, com de la manera de viure.
Valorar els models de democràcia existents, com a sistema és fonamentalment un error, doncs la tendència interpretativa no acostuma a anar més enllà del procés d’elecció i/o designació, no va més enllà de la literalitat del concepte o de la seva etimologia, doncs una interpretació conceptual de la democràcia, com aital, va o ha d’anar, més enllà de la literalitat mateixa, de la etimologia mateixa i fins i tot en ella, on tendeix a reduir-se el concepte demós amb poble quan en realitat va més enllà si tenim en compte el sentit que aquest òrgan tenia en la eclesia grega, tal com la reunió de les famílies, dels seus clans, a través dels seus representants; a distància, doncs, de la interpretació a l’ús, a banda, cal incorporar valors, principis i axiomes que conformen una manera de fer, de ser, d’estar, de gestionar el poder, però també d’interpretar la societat, com de la manera de viure.
“Si definir la democràcia és
explicar el que significa el vocable, el problema es resol molt ràpidament; n’hi
ha prou amb saber una mica de grec. La paraula significa, literalment, poder (Kratós) del poble (demós), però així només hem resolt
un problema etimològic: només hem explicat un nom. El problema de definir la democràcia
és molt més complex. El terme democràcia vol dir alguna cosa. Quina? Que la
paraula democràcia tingui un sentit literal o etimològic precís no ens serveix
d’ajuda per entendre quina realitat es
correspon amb ella ni de quina manera està estan construïdes i funcionen les
democràcies possibles. No ens serveix d’ajuda, perquè entre la paraula i el seu
referent, entre el nom i l’objecte, hi ha un camí molt llarg.”[1]
© Albert Balada
02-08-2013