dissabte, 25 d’abril de 2009

Contextualitzant Cristòfol


Descobrir les connexions de Leandre Cristòfol amb l’art internacional suposa uns dels reptes en la investigació permanent sobre el fons dipositat al Museu Morera, de fet les poques possibilitats que ara per ara poden ser ofertes per la precarietat d’espais de que disposa aquest Museu, li permet de comparar les perspectives dadaistes de l’obra cristofoliana respecte del constructivisme objectual del nord-americà Man Ray.  

Les afinitats creatives que ens proposa la mostra, suposa dimensionar de nou a Cristòfol, emmarcar-lo en una narrativa singular on la lírica de l’abstracció objectual veu de la perspectiva del concepte mateix, del model simbòlic que s’estableix a partir de la construcció. Les obres de Ray y les de Cristòfol, en certa manera contemporanis, tot i que Man neix a les acaballes del segle XIX, de manera que veu en la seva joventut de l’efervescència dels principis del segle XX, joventut que no li arriba a Cristòfol fins a finals de la dictadura de Primo de Rivera, de manera que els contextos socials i artístics eren pròpiament diferenciats.

Si més no l’esclavatge sobre els objectes residuals, de reciclatge els uneix en un principi creatiu, de manera que, ambdós, substantivitzen la seva creativitat a través de construccions en les que expressen, com ens diu el catàleg de l’exposició un cert lirisme  amarats en l’esperança crítica de l’observador, de l’espectador que ha de veure en les concrecions abstractes el valor de la reconversió de l’objecte emprat, que deixa el seu propi destí per a configurar un destí nou, una filosofia creativa de vegades etèria, de vegades espacial, de vegades fins i tot absurda.

 

Exposició:

Construccions Líriques Man Ray / Leandre Cristòfol

L’objecte i l’esperit dadà

Comissariada per Pilar Parcerisas

Museu d’art Jaume Morera Av. de Blondel 40 baixos Lleida

Del 28 d’abril al 28 de juny.