divendres, 6 de febrer de 2009

Urtext




Certament, si els Grundi§e de Karl Marx, ens permeten descobrir l’ impacte de la filosofia en la interpretació de la crítica a la economia política en aquells els seus “Elements Fonamentals..." , obra anterior a El Capital, però certament podem descobrir la veritable aportació filosòfica marxiana anterior a la Einleitung "Introducció general a la crítica....", i per tant encara més antiga reflexió que no pas l'obra més reconeguda del filòsof alemany en el seu tractat: "Urtetx, Contribució a la Crítica de l’Economia política" [1], on hi podem descobrir en els inicis del text la següent reflexió transcendent, important, especialment important: “A primera vista, la riquesa burgesa se’ns apareix com una descomunal acumulació de mercaderies, i la mercaderia individual com la seva existència elemental. Hom però, tota mercaderia es presenta sota un doble punt de vista: de valor d’ús i de valor de canvi" i sobre aquest particular ens aclareix Aristòtil [2] que: “l’ús de tot bé és de dues classes (...) Un li és propi a la cosa com a tal, mentre que l’altre no, com en el cas d’una sandàlia, que serveix com a calçat, però també com a objecte susceptible de canvi. Ambdós són valors d’ús de la sandàlia, doncs encara que algú canviï la sandàlia per alguna cosa que no tingui, per exemple aliments, estarà usant la sandàlia com a tal. Però no en el seu mode d’ús natural. Doncs la mateixa no existeix amb la finalitat d’intercanvi, el mateix cas es dona amb els altres bens”

[1] Marx, Karl . Contribución a la crítica de la economía política. Traducción de Jorge Tula. Ed.Siglo XXI. Madrid. 2007. Pag. 9

[2] Aristòtil. De República. Libro I Cap. 9. Ed. I Bekkeri. Oxonii. 1837